loading...
دنیای از خوشمزه ها
احمد رضایی بازدید : 184 پنجشنبه 01 اسفند 1398 نظرات (0)

سوپ خرچنگ رودخانه ای و گزنه | Crayfish and stinging nettle soup

در سواحل شمالی لهستان به خاطر آب های دریای بالتیک سوپ ها، سالادها و غذاهای زیادی درست می شود که ماده ی اصلی آن ها ماهی است. در کنار رودخانه ی شهر گدانسک یک رستوران قدیمی به اسم کوبیکی هست که با خرچنگ و گزنه، سوپ های خوشمزه ای درست می کند. این سوپ خوشمزه از سوپ های دریایی محبوب لهستان است که خیلی هم مقوی و انرژی زاست و مطمئنا با دیدن رنگ سبزش اشتهایتان باز می شود!


میگو پلو

طرز تهیه میگو پلو :

میگو پلو از غذاهای جنوبی و بسیار مقرون به صرفه است زیرا در تهیه آن از میگوی ریز استفاده می‌شود که قیمت نسبتاً مناسبی دارد.همراه این غذا بهتر است ترشی انبه تند بخورید نه شور . حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید .میگو پلو به دوصورت همراه با سبزی یا بدون سبزی با کشمش و پیازداغ تهیه می شود.

طرز تهیه میگو پلو

 
مواد لازم برای میگو پلو مجلسی
میگوی پاک شده : 300 الی 350 گرم
برنج : 2 و یک چهارم پیمانه پلوپز
پیاز : 1 عدد
هویج خلال شده : 3 الی 4 قاشق غذا خوری
خلال بادام : 3 قاشق غذا خوری
زرشک قرمز : 3 قاشق غذا خوری
جعفری یا گشنیز خرد شده : 3 قاشق غذا خوری
پیاز داغ طلایی : 2 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده : 2 قاشق غذا خوری
شکر : 2 الی3 قاشق مربا خوری
آب برای درست کردن برنج کته : 3 و یک چهارم پیمانه
نمک : به میزان لازم
 
 

طرز تهیه میگو پلو مجلسی

ابتدا برنج را بشویید و با میزان آب لازم و کمی نمک به مدت 2 تا 3 ساعت خیس دهید.
میگو را هم با دو لیوان آب و مقداری نمک و فلفل و یک عدد پیاز روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد از 5 دقیقه جوشیدن حرارت را خاموش کنید و میگوها را از آب در بیاورید.
هویچ های خلالی شده را در کمی آب بپزید و بعد به آن کمی شکر و روغن اضافه کنید.
خلال بادام و زعفران را با هم مخلوط کنید و بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا خلال نرم و خوشرنگ شود.
زرشک شسته شده را هم با کمی روغن و شکر تفت دهید .
جعفری یا گشنیز را هم با پیاز سرخ شده مخلوط کنید.
برنج را روی حرارت قرار دهید و 2 الی 3 قاشق روغن زیتون داخل آن بریزید تا بجوشد و آب برنج کم کم تبخیر شود. یکی دو بار برنج را حین جوشیدن هم بزنید.وقتی آب برنج کاملا کشیده شد، حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا برنج به آرامی دم بکشد.
وقتی برنج دم کشیده شد. همه مواد آماده شده را با هم مخلوط کنید و هنگام کشیدن برنج لابه لای آن بکشید و یا روی برنج تزیین کنید.

ماهی سالمون دریای بالتیک | Łosoś baltycki

در سواحل دریای بالتیک، ماهی های سالمون زیادی صید می شوند که مستقیما به آشپزخانه ها می روند و تبدیل به غذاهای خوشمزه می شوند. سرآشپزها در شهرهای ساحلی ای مثل سوپوت برای درست کردن این ماهی، دستورالعمل ها و شیوه های خاص خودشان را دارند. اما معمولا این ماهی در سس شوید پخته و یا آب پز و به همراه لیمو و کمی سالاد سرو می شود.


طرز تهیه سبزی پلو با ماهی :

حفظ ارزش غذایی مواد اولیه:برای تهیه سبزی پلو با ماهی سالم در درجه اول مهم انتخاب ماهی و سبزی تازه می باشد.سبزی معمولا در طی عمل آوری و پختن مقداری از ویتامین خودش را از دست می دهد به همین علت توصیه ی ما سبزی تازه می باشد زیرا دارای ویتامین بیشتری است. حتی بعد از پختن که درصدی از ویتامینش را از دست می دهد باز هم دارای ویتامین کافی است. همچنین بهتر است سبزی را در مرحله ی آخر به برنج اضافه کنید که هم مدت زمان و هم حرارت کمتری متحمل شود تا بر اثر گرمای زیاد مولکول هایش تغییر شکل ندهد و از ارزش غذایی اش کاسته نشود.

ماهی حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله امگا 3 می باشد برای اینکه این مواد مفید در حین پخت و پز از بین نرود بهترین روش برای طبخ ماهی آب پز، بخارپز و کباب پز می باشد. زیرا سرخ کردن ماهی در روغن با حرارت بالا باعث می شود بسیاری از مواد مغذی آن از بین برود و همچنین امگا 3 موجود در ماهی با حرارت اکسید می شود و از بین خواهد رفت.

راهکارهایی یرای خوش طعم تر شدن سبزی پلو با ماهی:ماهی بخارپز و آب پز به راحتی طعم را جذب می کند. برای خوش طعم تر شدن ماهی بهتر است ماهی را با انواع ادویه، سیر، سبزیجات متنوع، نارنج یا لیمو طبخ دهید.

برای سبزی پلو با ماهی حتما ماهی تازه انتخاب کنید و برای طبخ آن از میزان نمک کمی استفاده کنید. به هیچ عنوان از ماهی دودی برای طبخ این نوع غذا استفاده نکنید زیرا اغلب ماهیان دودی بخشی از پروسه فسادشان را طی کرده اند و علاوه بر آن دارای میزان زیادی نمک می باشند که همین امر باعث افزایش فشار خون و خنثی شدن اثرات مفید مصرف ماهی بر سلامت قلب و عروق می شود. علاوه بر نمک، ذرات دود موجود در ماهی دودی دارای ترکیبات سرطانزا می باشد.



مواد لازم سبزی پلو با ماهی:

برنج:1کیلوسبزی پلو:1/5 کیلوماهی سفید:2کیلوکره یا روغن مایع:200 گرمنمک ، فلفل ،آبلیمو:به میزان لازمزعفران حل شده:2 قاشق غذا خوریسبزی پلو


طرزتهیه سبزی پلو:

ابتدا برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک به مدت 3 تا 4 ساعت خیس دهید،بعد برنج را در آب جوش نیم پز کنید و بعد آبکش کنید.
 ماهی را هم پاک کنید و بشویید . بعد آن را خشک کنید . به ماهی خشک شده مقداری زعفران ، نمک ، فلفل و آب لیمو بزنید و بگذارید تا ماهی دو سه ساعتی در این مواد بماند و مزه دار شود. 
سبزی ها را هم پاک کنید و خوب بشویید .بعد از اینکه آب اضافی سبزی ها گرفته شد، آنها را ریز خرد کنید.
ته قابلمه ای که میخواهید برنج را در آن دم کنید ، مقداری روغن بریزید و هر ته دیگی که دوست دارید کف قابلمه بچینید و روی آن چند کفگیر از برنج آبکش شده بریزید و روی برنج یک لایه از سبزی خرد شده بریزید.
دوباره روی سبزیها برنج بکشید و این ترتیب را تا تمام شدن برنج و سبزی ها ادامه دهید.
سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بخار آن بالا بیاید. بعد مقداری زعفران روی برنج بریزید و بگذارید تا برنج روی حرارت کم دم بکشد.
ماهی مزه دار شده را هم در فر یا مقداری روغن سرخ کنید و به همراه سبزی پلو در دیس مورد نظر سرو کنید.

ماهی یونانی | Ryba po Grecku

با اینکه ترجمه ی اسم این غذا یعنی «ماهی یونانی» اما در واقع یک غذای لهستانی ست و قرن هاست که با این نام شناخته می شود. در این غذا از ماهی هایی مثل ماهی لوتی، اردک ماهی و یا ماهی سفید استفاده می شود تا خوشمزه تر و خوش طعم تر شود. برای درست کردن این غذا اول فیله های ماهی در آرد و روغن، سرخ و بعد سس گوجه و سبزیجات به آن اضافه می شود. راز خوشمزه بودن این غذا در سس آن است که با گوجه، هویج، پیاز سرخ شده درست می شود.


مواد لازم برای درست کردن قلیه ماهی :

ماهی: 2 کیلوگرم(از نوع ماهیهای شیر،سنگسر،هامور یا شوریده)
پیاز متوسط :3 تا 4 عدد
گشنیز : 1 کیلوگرم
شنبلیله: 250 گرم
تمبر هندی : 200 گرم
زردچوبه : 2 قاشق مرباخوری
فلفل قرمز کوبیده شده :به مقدار کم(به نسبتی که میل داریم غذا تند باشد)
سیر: 1 بوته
روغن :200 گرم
قلیه ماهی

طرزتهیه قلیه ماهی

سبزی را پس از تمیز کردن شسته در آبکش می ریزیم تا آب آن برود؛بعد آنرا ریز خرد می کنیم. پیاز را خرد کرده با روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود. سیر را می کوبیم و در پیاز می ریزیم.
سبزی را نیز به آن اضافه کرده، می گذاریم آب آن تبخیر و کمی سرخ شود. ماهی را تکه کرده با 1 استکان آب و کمی نمک می گذاریم در حرارت ملایم بپزد.
پوست آن را می گیریم و به قطعات درشت خرد کرده در سبزی می ریزیم.
تمبر هندی را در 2/1 لیوان آب جوش خیس می کنیم و در پارچه نازکی ریخته،شیره آن را می گیریم و آن را به سبزی و ماهی اضافه می کنیم؛زردچوبه و کمی نمک به آن زده مخلوط می نماییم.
تمام مواد را همراه با یکدیگر،کمی سرخ می کنیم؛2 تا 3 لیوان آب در آن می ریزیم و در حرارت ملایم قرار می دهیم تا خورش آهسته بجوشد و جا بیفتد.
در اواخر طبخ ترشی و نمک آن را اندازه می کنیم.

سالاد ماهی Szałot

این سالاد شبیه سالاد اولویه ی ما ایرانی هاست با این تفاوت که در آن ماهی هم استفاده می شود. این سالاد محبوب که بر پایه ی ماهی درست می شود مخصوص ناحیه ی تاریخی سیلزی است و مواد اولیه اش، ماهی و سیب زمینی آب پز است که به شکل مربعی خورد می شوند. البته در کنار این دو ماده ی اصلی، هویج، لوبیا سبز، سوسیس، همبرگر، تخم مرغ و سبزیجات معطر هم اضافه و روی سالاد آغشته به سس مایونز می شود. مردم ناحیه ی سیلزی هر وقت که مهمانی داشته باشند این سالاد خوشمزه را در کنار دیگر غذاها آماده می کنند.

 

منبع : eligasht

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 700
  • بازدید کلی : 2,511